RESULTS OF THE INTERNATIONAL EVALUATION OF THE COMPETENCES OF ADULT PERSONS (PIAAC) OF 2015 AND THE PUBLIC POLICIES IN EDUCATION IN CHILE
Resumen:
El artículo desarrolla un análisis de los resultados obtenidos en el estudio PIAAC realizado en Chile entre los años 2014 y 2015. En la primera parte se exponen las principales cifras y los factores relacionados con el desarrollo de competencias alcanzadas, junto con sus consecuencias en diversos ámbitos. En la segunda parte se encuentra un análisis de los resultados bajo el Enfoque de Derechos y el Enfoque de Capacidades, ambos tomados como marcos teóricos para el diseño de políticas públicas en el país.
Palabras claves: Analfabetismo funcional, competencias básicas, enfoque de capacidades, políticas educacionales, educación de personas adultas
Abstract:
In the present publication an analysis of the results obtained in the PIAAC in Chile is carried out between 2014 and 2015. In the first part, the main figures and the factors related to the development of competences reached are exposed, together with their consequences in various areas. In the second part, there is an analysis of the results under the Rights Approach and the Capabilities Approach, both taken as theoretical frameworks for the design of public policies in the country.
Keywords: Functional illiteracy, basic competences, capabilities approach, educational public policy, adult education