LEARNING OF YOUNG PEOPLE AND ADULTS FROM THE SOCIAL MOVEMENTS: THE CASE OF A SOCIAL ENVIRONMENTAL MOVEMENT IN THE CITY OF CIDRA, PUERTO RICO
Resumen:
Este estudio auto-etnográfico exploró cómo los participantes en el movimiento social ambiental en Cidra, Puerto Rico aprendieron y produjeron conocimiento. Los datos se obtuvieron a través de la narración de las experiencias personales de Eliezer Colón como activista ambiental y miembro fundador del Comité Despertar Cidreño, once entrevistas individuales con miembros y simpatizantes del grupo, y una entrevista clos participantes de la investigación ilustran una producción de conocimientos que van desde la organización colectiva, y establecer metas en la organización de luchas las destrezas y habilidades necesarias para organizar las luchas ambientales hasta el conocimiento sobre el respectivo ambiente natural.
Palabras claves: Movimientos sociales ambientales, aprendizaje informal, aprendizaje incidental, educación de adultos, investigación-acción participativa, educación popular.
Abstract:
This self-ethnographic study explored how participants in the environmental social movement in Cidra, Puerto Rico learned and produced knowledge. The data was obtained through the narration of Eliezer Colón's personal experiences as environmental activist and founding member of the Cidreño Awakening Committee, eleven individual interviews with members and sympathizers of the group, and a collective interview in the form of a focus group. The autoethnographic narrative and the interviews with the research participants illustrate a production of knowledge that goes from the collective organization, and establish goals in the organization of struggles the necessary skills and abilities to organize the environmental struggles up until the knowledge about the respective natural environment.
Keywords: Environmental social movements, informal learning, incidental learning, adult education, participatory action research, popular education