ADULT AND YOUNG EDUCATION: TEACHER´S INITIAL TRAINING AND CURRICULAR PROBLEMS

Germán Gutiérrez R.

Descarga PDF

Resumen

El artículo presenta los resultados de una investigación cuyo propósito fue caracterizar la labor docente en la Educación de Personas Jóvenes y Adultas (EPJA), estableciendo las particularidades que la distinguen de la educación de niños/as y adolescentes, con el fin de identificar las problemáticas curriculares generadas por una formación inicial docente (FID) que omite estas materias y no prepara al profesorado para dicho contexto educativo. La metodología corresponde a un estudio de caso de tipo cualitativo con orientación fenomenológica, realizado en Concepción (Región del Bío-Bío, Chile) en un establecimiento de EPJA y otro similar ubicado al interior de un centro penitenciario. Los resultados indican que la falta de estudio de la EPJA en la FID configura un obstáculo para el desarrollo del proceso educativo, por tanto emerge la importancia de incorporar los contenidos mencionados en la FID, en virtud de los actuales desafíos de la educación entendida como derecho a lo largo de toda la vida.

Palabras claves: Educación de adultos, formación inicial docente, currículum, políticas educativas, campos profesionales

Abstract

The article presents the results of an investigation whose purpose was to characterize the teaching work in the Adult and Youth Education, establishing the particularities that distinguish it from the education of children and teenagers, in order to identify the curricular problems generated by an initial teacher’s training that omits these matters and does not prepare the teachers for the educational context. The methodology corresponds to a qualitative case study with phenomenological orientation, carried out in Concepción (Bío-Bío Region, Chile) in an establishment of Adult and Youth Education and in another similar located inside a penitentiary center. The results indicate that the lack of study about Adult and Youth Education in the initial teacher’s training constitutes an obstacle for the correct development of the educational process, therefore the importance of incorporating the study about Adult and Youth Education in the initial teacher’s training emerges, under the current challenges of education understanding it as a right throughout lifelong.

Keywords: Adult education, initial teacher's education, curriculum, educational policies, professional fields.